Reguła 60:40

reguła 60/40

Reguła 60:40

Reguła 60:40 zakłada, żeby planować 60% swojego czasu. Zdarza się, że mamy nieprzewidziane wydarzenia, przyczyny losowe lub inne tego typu sytuacje. Dlatego, planujemy tylko 60% całego czasu, aby się nie przeliczyć w naszym planowaniu. Pozostałe 40% czasu przeznaczamy na czynności nieoczekiwane i spontaniczne.

Reguła 60:40 ma swoje pozytywne strony choćby dlatego, że jest skuteczna. Pozwala zwiększyć swoją wydajność, poprzez przeznaczanie czasu na zadania spontaniczne i nieprzewidziane.

 

Jak wykorzystać metodę planowania czasu 60:40 w praktyce?

  1. Przeznacz ok. 60% na czynności zaplanowane – zadania bardzo ważne
  2. Zostaw ok. 20% na czynności nieoczekiwane – czynności, na które nie mamy wpływu
  3. Zostaw ok. 20% na czynności spontaniczne – rutynowe zadania

Zasada ta jest prosta do zastosowania w praktyce. Jeżeli pracujesz nad zadaniem, na które przeznaczyłeś 60% czasu, to gdy wydarzy się coś losowego, pilnego, nagłego lub spontanicznego, to wtedy masz zaplanowane 40% czasu na takie czynności. Wtedy to będą czynności z podpunktu 2 – nieoczekiwane lub czynności z punktu 3- spontaniczne.

Może się tak zdarzyć, że akurat nic niespodziewanego się nie wydarzy, wtedy sam ustalasz co zrobić z tym czasem. Czas ten możesz przeznaczyć np. na robienie dalej zadań z czynności zaplanowanych lub odpoczynek. Dzięki tej metodzie nie poczujesz przytłoczenia codziennymi obowiązkami i straty energii z tym związanej. Odczujesz natomiast poczucie kontroli i spokoju związane z ustaleniem swoich priorytetów, które są realne do osiągnięcia w ustalonym przez Ciebie czasie.

 

Podsumowanie

Planując według tej metody, będziesz miał poczucie kontrolowania swojego czasu. Będziesz potrafił realnie ustalać plan na każdy dzień, bez uczucia frustracji, że coś nie zostało skończone. Pamiętaj jednak, żeby realnie planować każdy dzień.

Plusem tej metody jest to, że mając ustalony czas na priorytet i czas na coś nieoczekiwanego, pozwala nam to efektywniej pracować nad danym zadaniem i w większym skupieniu. Może się tak zdarzyć, że zamiast proporcji 60/40 wyjdą Ci proporcje 70/30 czy nawet 50/50. Zależne jest to od charakteru pracy jaką wykonujesz. Dlatego dostosuj podaną metodę do siebie tak, aby było Ci jak najwygodniej z niej korzystać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *