Metoda Alpen – jedna z technik zarządzania czasem

Metoda Alpen - jedna z technik zarządzania czasem

Metoda Alpen – jedna z technik zarządzania czasem

Metoda Alpen jest jedną z najpopularniejszych technik zarządzania czasem. Jest prosta i efektywna, a jej wdrożenie zajmuje niewiele czasu. Stosowana jest do przygotowania harmonogramu dnia. Można ją stosować rano lub wieczorem aby zaplanować kolejny dzień.

Czas pracy tą techniką powinien zająć od kilku minut do ok. 15 minut. Nazwa Alpen jest akronimem od niemieckich słów (Aufgaben, Länge schätzen, Pufferzeiten einplanen, Entscheidungen treffen i Nachkontrolle), gdzie każda litera oznacza inny punkt działania.

 

Jak zarządzać czasem Metodą Alpen?

A – (Aufgaben) – zrób listę zadań

Pierwsze co robisz to sporządzasz listę zadań do wykonania na dany dzień. Listę możesz wykonać rano lub wieczorem dnia poprzedniego.

L – (Länge schätzen) – oszacuj czas trwania

W drugim kroku oszacuj czas trwania wszystkich czynności, które zaplanowałeś na dany dzień. Przypisz każdemu zadaniu czas jaki zamierzasz przeznaczyć na jego wykonanie. Pamiętaj, aby zrobić to realnie. Możesz do tego wykorzystać regułę 60/40.

P – (Pufferzeiten einplanen) – zaplanuj czas

W kroku trzecim planujesz swój dzień. Wykorzystaj 60% czasu na zadania, a pozostałe 40% na zadania nieplanowane. Korzystając z reguły 60/40 pozbędziesz się niepotrzebnego stresu.

E – (Entscheidungen treffen) – ustal priorytety

Na tym etapie każdemu z zadań nadaj priorytet. Pozwoli Ci to skupić się na najważniejszych zadaniach.

N – (Nachkontrolle) – kontroluj realizację zadań

To już ostatni krok, w którym kontrolujesz realizację i postęp pracy. Na tym etapie odhaczasz to co zostało już przez Ciebie zrealizowane. Zadania, których nie zrealizowałeś danego dnia przenieś na inny termin.

 

Zalety korzystania z Metody Alpen:

  • pomaga uporządkować kolejny dzień nadając mu jasną strukturę
  • pozwala zorientować się w zaplanowanych zadaniach na dany dzień oraz ułatwia ich osiągnięcie
  • pozwala ustalić hierarchię zadań według priorytetów, a także ustalić, które można delegować
  • pozwala uniknąć stresu i oszczędza czas

Podsumowanie

Korzystając z Metody Aplen pamiętaj o każdym z powyższych punktów. Pozwoli Ci to utrzymać motywację i zwiększyć szansę na osiągnięcie sukcesu. Stosowanie tej metody jest dość proste, z czasem będziesz robić to automatycznie. W ten sposób zbudujesz nowy nawyk, który pozwoli Ci uniknąć niepotrzebnego stresu związanego z nadmiarem niewykonanych zadań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *