5 filarów samodyscypliny – poznaj fundamenty skutecznego działania

5 filarów samodyscypliny - poznaj fundamenty skutecznego działania

5 filarów samodyscypliny – poznaj fundamenty skutecznego działania

 

Samodyscypliną nazywamy konkretny cel, który sobie wyznaczamy i do którego dążymy tak długo, aż go osiągniemy.

Inne określenie samodyscypliny to samoopanowanie, samokontrola i samowyrzeczenie.

Samodyscyplina oznacza także, że Twój cel ma najwyższą wartość i jesteś w stanie zrezygnować z wielu innych rzeczy, aby osiągnąć postawiony sobie cel.

Systematyczne działanie w jakimś określonym kierunku np. nauka języka angielskiego codziennie przez godzinę, niezależnie od danego samopoczucia czy rozpraszających warunków zewnętrznych to też jest samodyscyplina.

Podsumowując to tak naprawdę koncentracja na długoterminowych zyskach, złożona z małych ale codziennych kroków, która przybliża nas coraz bardziej do upragnionego celu.

 

 5 filarów

  • Pierwszy filar to: ODWAGA

Odwaga tak naprawdę leży u podstaw samodyscypliny. Odwaga jest Ci potrzebna, byś mógł wyjść poza swoją strefę komfortu. Odczucia towarzyszące wyjściu ze swojej strefy komfortu nie należą do najprzyjemniejszych lecz tego wymaga każda zmiana. Konsekwencja w trzymaniu się postanowień i planów wymaga odwagi. Zdyscyplinowanie się, aby stworzyć nowy nawyk to trudna decyzja.

Lęk przed porażką jest jednym z głównych przyczyn, dla którego przerywamy swoje cele, a także jest przyczyną odkładania ważnych spraw na później. Musisz sobie uświadomić, że masz prawo do popełniania błędów, wszyscy je popełniamy. Ważnym aspektem jest wyciągnąć wnioski z popełnionych błędów, by nie popełnić drugi raz tego samego. Receptą jest zacząć działać, w wyniku czego przestaniesz się bać.

 

  • Drugi filar to: PLANOWANIE

Absolutną podstawą jest plan. Przyjęta zasada mówi, że każda minuta poświęcona na planowanie oszczędza, aż 10 minut podczas realizacji tego zadania. Najlepszą zasadą jest planowanie dnia następnego dzień wcześniej wieczorem, szczególnie przed snem.

W swoim grafiku warto uwzględnić ćwiczenia fizyczne, rozrywkę oraz czas na spotkanie z bliskimi. Ustal sobie, które z zadań są dla ciebie najważniejsze. Gdy to już ustalisz weź się zajmij najpierw zadaniami najważniejszymi, schodząc do zadań najmniej ważnych.

Ludzka natura niestety jest skłonna od zaczynania rzeczy łatwych, Ty jednak bądź inny i zacznij dzień od rzeczy najtrudniejszych. Pozwoli Ci to podnieść poziom energii, a także będzie rozpierać Cię duma.

 

  • Trzeci filar to: DZIAŁANIE

Musisz zacząć działać, bo gdy nie działasz to nie masz rezultatów. Żaden nawet najlepszy plan nie okaże się skuteczny, jeśli nie podejmiesz się go wdrożyć. Jeżeli chcesz zadbać o siebie i coś osiągnąć to musisz się za to zabrać. To jest przepis na efekty. Żadne wymówki i lenistwo nie wchodzi w grę.

Działanie jest ściśle powiązane z odwagą. Odwaga pomaga nam iść do przodu i w znacznym stopniu pokonać strach. Dzięki odwadze pokonujemy swoje słabości i robimy rzeczy, które były dla nas straszne.

 

  • Czwarty filar to: PRACA

Podczas realizacji danego zadania, zajmujemy się tylko tym co sobie postanowiliśmy. Niema znaczenia co robisz: czy uprawiasz jakiś sport lub się czegoś uczysz. Odstawiasz wszystko inne na bok na czas realizacji zadania, aby się nie rozproszyć. W pewnych momentach może się to okazać trudne, ale pamiętaj że czas jest cenny i należy go rozplanować odpowiednio.

Gdy wyznaczasz sobie określony czas na zadanie, to się tego trzymasz, aż do wykonania zadania lub końca ustalonego czasu. Podczas wydajnej pracy oszczędzasz swój czas, który możesz przeznaczyć na spotkania z rodziną. Wtedy gdy skończysz, możesz zająć się innymi rzeczami.

 

  • Piąty filar to: NAUKA

Człowiek uczy się całe życie, choć czasami jest tego nieświadomy. Pomimo tego  warto na własną rękę edukować się w danej dziedzinie. Gdy zaczniesz regularnie się uczyć, będziesz coraz więcej wiedział, a także będziesz się czuł bardziej pewnie.

Wskutek regularnej nauki, zdobywamy nowe umiejętności i wiedzę. Pomoże Ci to w lepszym wykonywaniu zadań i dodatkowo zwiększy samoocenę. Na naukę warto poświęcić nawet od 20-30 minut dziennie. Podczas regularnej nauki zdobędziesz wiele informacji i dzięki temu za kilka lat zostaniesz ekspertem w danej dziedzinie.

2 thoughts on “5 filarów samodyscypliny – poznaj fundamenty skutecznego działania”

    1. Masz rację Aniu, jak robisz coś stale to efekty są, bo robisz postępy, lecz ważne jest też co się robi bo wiele osób marnuje czas i nie robi nic, w wyniku czego są sfrustrowani i narzekają, nie dając sobie nawet szansy żeby zacząć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *