Siła koncentracji – jak poprawić swoją koncentrację?


Siła koncentracji - jak poprawić swoją koncentrację?
Siła koncentracji – jak poprawić swoją koncentrację?

 

Koncentracja jest jedną z kluczowych umiejętności, która jest potrzebna przy realizacji celów. Wiele osób, które osiągnęły swoje cele nauczyło się koncentrować na swoim celu tak mocno, aż go w końcu osiągnęły. Skupienie pozwoli Ci zdać sobie sprawę czego tak naprawdę chcesz.

Koncentracja powinna być ściśle powiązana z umiejętnością wyznaczania zadań priorytetowych. Połączenie tych dwóch umiejętności zagwarantuje Ci sukces.

 

Schemat sukcesu

  • Zdecyduj co chcesz zrobić i ustal cel
  • Zapisz poszczególne kroki do celu
  • Określ priorytety od zadań najważniejszych do mniej ważnych
  • Skoncentruj się na najważniejszym zadaniu i je realizuj, aż do skutku
  • Systematycznie każdego dnia realizuj jakąś część zadania lub jeden krok, który prowadzi do zrealizowania celu

 

Twoje przyszłe osiągnięcia zależą od:

  • umiejętności ustalania priorytetów
  • określania zadań potrzebnych do wykonania planu
  • regularnego działania skoncentrowanego na realizacji celu

Pamiętaj, że ważne jest koncentrowanie się na tym co masz zrobić w danym momencie, czyli utrzymuj uwagę TU i TERAZ.

 

Koncentracja uwagi „Jak ją poprawić?”

Teraz dowiesz się jak poprawić swoją koncentrację tak, by móc efektywniej skupiać się na swoich celach.

Wyróżniamy cztery elementy, które mają kluczowy wpływ na koncentrację:

  • Odpowiednia fizjologia ciała
  • Postawa – nastawienie umysłu
  • Środowisko, w którym przebywasz
  • Ćwiczenia zwiększające poziom koncentracji

 

1. Koncentracja a Fizjologia Ciała

Woda. Odpowiednie nawodnienie jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Wpływa to na koncentrację tak, że jeśli jesteś odwodniony (np. pijesz kawę, herbatę zamiast wody) to obniżasz swoją koncentrację. Duże odwodnienie powoduje zmęczenie, bóle głowy, irytację. Jesteśmy wtedy zdekoncentrowani i pojawia się niechęć do działania. Więc jeśli chcesz zwiększyć swoją koncentrację to pij ok. 8 szklanek dziennie w regularnych odstępach czasu.

Brak snu. Osoba, która jest niewyspana ma problemy z koncentracją, bo sen jest niezbędny do regeneracji ciała i umysłu. Postaraj się chodzić spać i wstawać o regularnej porze. Dobrym pomysłem jest sesja hipnozy lub medytacji oraz popołudniowa drzemka. Korzystałem z tych metod i mi pomogły więc polecam i Tobie wybrać najkorzystniejszą z nich dla Ciebie.

Dbaj o kondycję. Regularne ćwiczenia pomogą Ci zwiększyć kondycję całego ciała. Codzienne ćwiczenia np. bieganie, jazda na rowerze, spacer czy choćby ćwiczenia aerobowe doskonale wpłyną na Twoją koncentrację i zapewnią odporność na stres. Mi najlepiej pomaga bieganie, Ty sam przetestuj co będzie dla Ciebie najlepsze.

Zdrowe odżywianie. Pamiętaj, żeby dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych minerałów, składników odżywczych, przeciwutleniaczy i witamin. Mogą Ci pomóc naturalne suplementy, jeśli nie jesteś w stanie wszystkiego zapewnić z naturalnych źródeł.

 

2. Koncentracja a Nastawienie umysłu

Niepewność jest jedną z przyczyn, która zaburza koncentrację. Uwierz w siebie i usuń przyczyny swoich zmartwień. Rozpoczęte sprawy doprowadzaj do końca.

Wizualizacja. Zwizualizuj sobie siebie, który jest rewelacyjnie skupiony na zadaniu i osiąga sukces. Zobacz w wyobraźni cały proces, aż do efektów końcowych.

Autosugestia. Jeśli ciągle będziesz powtarzał, że jesteś zdolny posiadać doskonałą koncentrację, to w końcu się to stanie. Powtarzaj takie pozytywne sugestie kilkukrotnie w ciągu dnia, a zauważysz w końcu co się zmieniło w Twoim codziennym życiu.

 

3. Koncentracja a Środowisko

Usuń wszystkie przedmioty, które mogą przeszkadzać Ci w wykonywanej pracy np. telefon komórkowy.

Czas pracy przeznacz tylko i wyłącznie dla siebie to znaczy nie rozmawiaj z nikim, nie przeglądaj poczty email czy choćby nawet nie odbieraj telefonów i nie odpisuj na SMS-y.

Odpowiednie warunki. Przykładem może być odpowiednia temperatura w pomieszczeniu lub odpowiednie światło. To mogą być drobiazgi lecz dbając o nie możesz zwiększyć swoją wydajność od kilkudziesięciu do kilkuset procent.

 

4. Koncentracja a Ćwiczenia

Ćwiczenia doskonale wpływają na koncentrację. Uświadom sobie jednak, że jednorazowo wykonane ćwiczenie nie przyniesie żadnych korzyści. Dlatego bądź systematyczny, jeśli chcesz otrzymać rezultat, z którego będziesz zadowolony.

 

Ćwiczenia na koncentrację

  1. Skup się i skieruj uwagę na niewielki punkt i wpatruj się w niego od 3-5 minut. Możesz zacząć np. od 1 minuty jeśli ćwiczenie sprawia Ci trudność i wydłużać do maksymalnie 10-15 minut.
  2. Połóż przed sobą zdjęcie lub obrazek i wpatruj się w niego przez 1 minutę. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Na końcu schowaj lub zakryj zdjęcie i opowiedz co się znajdowało na zdjęciu ze wszystkimi szczegółami.
  3. Przed snem, gdy już kładziesz się spać przypomnij sobie co robiłeś np. w godzinach między 14 a 15. Skup się na tym ćwiczeniu i wymień kolejno wszystkie czynności jakie wykonałeś w ciągu tego czasu.

Zacznij stosować powyższe ćwiczenia regularnie, a zauważysz po kilku tygodniach jak się zmieni Twoja zdolność do koncentracji.

 

Porady jak poprawić koncentrację

 

Krzyżówki i puzzle. Te ćwiczenia świetnie poprawiają koncentrację i opóźniają procesy starzenia.

Nauka nowych umiejętności np. języków obcych. Regularnie stosowane wzmacniają wydajność umysłu.

Liczenie w dół. Stosuj tą metodę, a zauważysz jak po kilku dniach wzrośnie Twoja zdolność do koncentracji.

Skieruj uwagę np. na wyłączony telewizor lub pustą ścianę i próbuj tak wytrzymać od 5-15 minut.

Medytacja. Sprawdza się szczególnie, gdy masz nadmiar stresu lub obowiązków.

Wpatruj się w czerwony kolor. Naukowcy udowodnili, że wpatrywanie się w kolor czerwony wzmacnia koncentrację.

Wąchaj miętę pieprzową. Zapach mięty poprawia pamięć i wpływa na zdolność koncentracji.

Stosuj przerwy. Ciągłe skupienie przez dłuższy czas na jednej czynności może doprowadzić do znudzenia umysłu.

Lista zadań. Zapisuj każdą czynność jaką masz zamiar wykonać. Planuj każdy dzień, zapisuj i ustalaj priorytety, a to co niepotrzebne usuwaj.

Zapisuj cele. Naucz się wyznaczać cele i rób to regularnie, a Twoja koncentracja znacząco się poprawi.

 

Podsumowanie

W tym artykule przedstawiłem Ci niezbędne metody na poprawę Twojej koncentracji. Teraz czas byś wykorzystał je w praktyce i stosował regularnie. Koncentracja uwagi to dla niektórych trudna umiejętność, lecz jest bardzo pożyteczna i przynosi wiele korzyści każdego dnia.